Sesi Soal Jawab Agama Bersama Ustaz Azhar Idrus

[postlink]http://ustaz-azharidrus.blogspot.com/2012/03/sesi-soal-jawab-agama-bersama-ustaz.html[/postlink]http://www.youtube.com/watch?v=QdSQPmTRV6kendofvid [starttext] [endtext]

54 comments:

noramilia mohd ramli said...

ustaz,,apakah hukum jka memakai cntact lens yang brwarna??

melor teman mawar said...

salam..ustaz nak tanya sikit..ape hukum saya jika nak buat pembedahan plastik pada bibir saya..bibir saya dahulu kelihatan nipis tetapi setelah saya mengopek sejak saya darjah 5 sehingga tingkatan lima,bibir saya kelihatan besar dan melebar..ape hukumnya ustaz,saya bukan nk ubah ciptaan Allah tp saya nak perbaiki ciptaanNya yang telah rosak akibat kelalain saya..mohon bantuan

kelate said...

Asalamualaikum..saya nak taya ustaz saya suke sgt tabiat melancap dan selalu mengeluarkan onani macam mana nak hentikannya..harap ustaz dapat menolong..

Norlaila Osman said...

Assalamualaikum ustaz... Saya nak tanya apa hukumnya apabila arwah nenek saya semasa hidupnya memberi saya tanah tetapi mengambilnya semula dgn alasan sy tdk menjaganya semasa sakit. Sedangkan saya pernah memberitahunya bhw sy tdk berjanji dpt menjaganya kerana mempunyai komitmen lain. Tetapi sy ada pergi menjenguknya sekali sekala.

rkp master said...

Assalamualaikum ustaz....sy nk tanya 1 soalan ni.....sy pernah bekerja di syarikat cina beberapa tahun dulu....masa tu sy nk minum air....kemudian sy pergi ambil cawan di atas meja dan isi air.......kmudian sy minum air tu....semasa sy mengangkat cawan dan minum air tu sy terbau najis.....sy cari la kt mana najis tu.....rupanya ada pada cawan yg sy buat minum tadi dan terkena pada jari tangan sy........saya pun basuh tangan sy dgn air paip je....tapi masa tu,, ada anjing dekat kawasan tu....biasa la tempat cina tak sah kalau takde anjing...tapi sy xtaw la sama ada itu najis anjing atau pun bkn sebab kucing pun ada juga cuma masa tu yang saya nampak hanya anjing.....sy tidak membasuh dgn air tanah sampai ke hari ini kerana sy anggap itu perbuatan yg tidak di sengajakan dan tidak tahu sama ada najis itu betul2 najis anjing ataupun tidak......tp hati sy tertanya-tanya adakah betul tindakan sy itu.....sampai sekarang sy masih tidak dpt jawapan lagi.....jadi persoalannya sekarang apakah yang harus saya buat sekarang kerana benda nie da lama berlalu....adakah saya perlu membasuh tempat yang terkena itu???lagi satu saya pun dah terlupa jari kanan atau kiri yg terkena najis tu.....sy mohon sangat2 ustaz bagi jawapan pada saya.......terima kasih....... tolong beri jawapan di facebook saya http://facebook.com/nazriv3

arshad othman said...

ustaz, saya pernah dengar CD ustaz mengenai manusia dipadang mahsyar tidak berpakaian kecuali para nabi dan ambia', dan siapa yang mendermakan pakaian semasa hidupnya dia akan ada pakaian dipadang mahsyar nanti bolehkah ustaz berikan hadith tersebut

azrein hasan said...

Assalamualaikum ustaz....betulkah saya dengar kalau main kutu kena kelaur zakat..

noor fazren musa said...

assalamualaikum ustaz saya nak tanya pendapat ustaz betul ke apa yang sy dgr...memilih tarikh perkahwinan pada bulan safar tidak elok...?kerana saya ingin bernikah pada bulan safar...
dan jika betul bulan dalam islam apa yang elok utk kte membuat majlis....

gadis jb said...

assalamualaikum ustaz...saya nak tanye satu soalan ni...dan pandangan ustaz...bekenaan ibu sya...die slalu memarahi saya jikalau sy ad buat kslahan di rumah...dan cra ia marah...bkn dgn pekataan yang elok...jadi disini...saya merasa tertekan dgn perkataan ibu saya...menurut ustaz...bagaimna saya harus hadapi dgn ibu sya yg selalu marah dan memaki sya bukan2...?

Suzana Mat said...

assalammualaikum ustaz. saya suzana dari klang. ingin bertanya apakah hukumnya bekerja di pejabat dipasaraya besar seperti tesco yang memang kita tahu ada menjual arak. Kami bekerja dibahagian sumber manusia yang tiada berkaitan dengan hal ehwal pembelian dan penjualan produk. Kami hanya berurusan tentang hal ehwal pekerja dan pembayaran gaji pekerja... harap ustaz dapat memberi penerangan. wasalam

Syifaa Izzati said...

Assalamualaikum ustaz,
Saya perempuan dan masih muda lagi & bertudung. saya mempunyai satu kedua helai uban.
Saya teringin mewarnakan rambut saya dengan inai dengan tujuan perubatan kerana rambut saya kering dan kasar. Dengan itu, inai boleh melembutkan rambut saya yang kasar dan mewangikan rambut saya.
Adakah dianggap haram atau tidak?
Saya memohon agar ustaz membalas pertanyaan saya. Terima kasih ustaz.

little owl said...

Salam....cara2 nak kawal nafsu telah diajar di dalam islam...iaitu dengan berpuasa....berpuasalah dengan berpuasa dapat menundukkan nafsu manusia...sekian sekiranya terdapat kesalahan mohon ditegur!!

little owl said...

Salam...saudara....tindakan yang patut awk lakukan sekarang adalah....awak samak tangan awk kedua dua bahagian...iaitu kiri dan kanan..smpai pergelangan tangan....ini adalah tindakan sewajarnya bila timbul perasaan Was Was...sekian.. jika ada kesilapan mohon ditegur!!

little owl said...

Salam.....sya ingin berkongsi ilmu...dalam islam tidak ada hari yang kurang baik atau hari sial... perbuatan menilik hari adalah ikutan ajaran kafir contoh agama hindu...dalam islam setahu saya tidak ada penilikan hari...maaf jika ada sebarang khilaf...mohon tegur jika tersalah....

little owl said...

Salam...saya ingin kongsi ilmu...menurut ustaz saya....mewarnakan rambut bagi tujuan perubatan adalah diharuskan tidak kira lelaki atau perempuan... dan wanita diharuskan mewarnakan rambut dengan warna hitam untuk berhias didepan suami!! .maaf jika ada sebarang khilaf...mohon tegur jika tersalah

zara_meor said...

Assalamualaikum ustaz
Sya sering dengar bila I muharam kita dikaitkan dgn buku baru buku lama diangkat oleh Allah ke langit.boleh ustaz jelaskan menurut al Quran atau hadis

Aina Anissa said...

Asslamualaikum ustaz. Saya tak tahu bagaimana nak hubungi ustaz jadi saya comment saja disini. Ustaz, bagaimana untuk kita mengetahui jika ahli keluarga kita terkena buatan orang seperti santau atau ilmu hitam dan juga seumpama dengannya? Kerana saya sedang menghadapi masalah keluarga disini. Terima kasih.

hafiza nordin said...

Assalamualaikum ustaz, saya mohon penerangan ustaz ttg info yg kwan saya share diwassap...bolehkah dipercayai...n share utk elak bala?..

Pelik tetapi benar~
Tragedi MH17✈
Ramadhan ke 17✈
Pesawat berusia 17 tahun✈
Penerbangan pertama : 17/7/1997✈
Penerbangan terakhir : 17/7/2014✈
# AlFatihah
: Cuba Pikirkan
MH17
Penerbangan pertama : 17/7/1997
Penerbangan terakhir : 17/7/2014
Tahun 2014 tolak tahun 1997 : 17 tahun.
Ditembak Oleh SA 17 Missile.
Kenapa dgn angka 17 ? Something Allah nak bagitahu .
Subuh 2 rakaat
Zohor 4 rakaat
Asar 4 rakaat
Maghrib 3 rakaat
Isyak 4 rakaat
=17 rakaat..
Tolong solat mulai dari SEKARANG sebab dajjal sedang berusaha naik ke bumi .
Peringatan ,Bagitau semua orang . Ini bukti asli . Sebelah negara kita , iaitu indonesia telah mendengar suara dari paras laut seperti seekor anjing menyalak . Itu tanda dajjal dah semakin menghampiri
Jangan biar mesej ini terbiar . Sesame laa kita sebarkan untuk kebaikan kita juga .
#DapatPahala #MalaikatSedangMencatat :)
TOLONG LAH IKUT #copynpaste~~
TOLONG BACA....Tv3 punya
Assalamualaikum, maaf
mengganggu. Saya
baru dapat
info. Tolong baca. Sory kalau
lambat sebar.
Sekitar
pukul 5.30 ba'da mahrib
mendapati
gempa dan
gerhana. Suatu bunyi ganjil
seperti
ngauman
raksasa
yang kedua kalinya di bawah
dasar dari
lautan
pasifik.
Menurut para ulama, itu suara
DAJJAL yg
berusaha naek
ke dunia. Oleh sebab itu, kita
sentiase tidak
berhenti
azan dan solat. Siape yg membace
ni
tolong
sebarkan
ke 20 org. Jangan dipermainkan.
Lillahita'ala.
Demi
allah. Ni amanah mu dalam wktu
12 jam.
Tak
dikirim.
Musibah berupa. Dibencikan
orang, sial
sampai
umur 48
tahun. Tak susah pun forward je.
Senang
kan. -
Qur'an
akn musnah - ka'bah akn rata dgn
tanah -
sangkkala akan
ditiup 2 kali
Nabi MUHAMMAD
SAW telah
bersabda : "
brng siapa yg mengingatkan ini
kpd orang
lain,
akan Ku
buatkan tempat d surga bgi'a pd
hari
penghakiman
kelak" kita bisa kirim ribuan sms
mesra,
tapi
bila kirim
yg berkaitan dgn ibadah mesti
berpikir
I
Love
nabi
Muhammad ,
Kirim Sms ini
Sebanyak Umur
Kamu skrng
2 jam Setelah itu kamu akan dpt
Kejutan yg
tak
Terduga,
Allah tau isi Hatimu..
# sy sebar
kerana
Allah..
Bukan
kerna k

hafiza nordin said...

Assalamualaikum ustaz, saya mohon penerangan ustaz ttg info yg kwan saya share diwassap...bolehkah dipercayai...n share utk elak bala?..

Pelik tetapi benar~
Tragedi MH17✈
Ramadhan ke 17✈
Pesawat berusia 17 tahun✈
Penerbangan pertama : 17/7/1997✈
Penerbangan terakhir : 17/7/2014✈
# AlFatihah
: Cuba Pikirkan
MH17
Penerbangan pertama : 17/7/1997
Penerbangan terakhir : 17/7/2014
Tahun 2014 tolak tahun 1997 : 17 tahun.
Ditembak Oleh SA 17 Missile.
Kenapa dgn angka 17 ? Something Allah nak bagitahu .
Subuh 2 rakaat
Zohor 4 rakaat
Asar 4 rakaat
Maghrib 3 rakaat
Isyak 4 rakaat
=17 rakaat..
Tolong solat mulai dari SEKARANG sebab dajjal sedang berusaha naik ke bumi .
Peringatan ,Bagitau semua orang . Ini bukti asli . Sebelah negara kita , iaitu indonesia telah mendengar suara dari paras laut seperti seekor anjing menyalak . Itu tanda dajjal dah semakin menghampiri
Jangan biar mesej ini terbiar . Sesame laa kita sebarkan untuk kebaikan kita juga .
#DapatPahala #MalaikatSedangMencatat :)
TOLONG LAH IKUT #copynpaste~~
TOLONG BACA....Tv3 punya
Assalamualaikum, maaf
mengganggu. Saya
baru dapat
info. Tolong baca. Sory kalau
lambat sebar.
Sekitar
pukul 5.30 ba'da mahrib
mendapati
gempa dan
gerhana. Suatu bunyi ganjil
seperti
ngauman
raksasa
yang kedua kalinya di bawah
dasar dari
lautan
pasifik.
Menurut para ulama, itu suara
DAJJAL yg
berusaha naek
ke dunia. Oleh sebab itu, kita
sentiase tidak
berhenti
azan dan solat. Siape yg membace
ni
tolong
sebarkan
ke 20 org. Jangan dipermainkan.
Lillahita'ala.
Demi
allah. Ni amanah mu dalam wktu
12 jam.
Tak
dikirim.
Musibah berupa. Dibencikan
orang, sial
sampai
umur 48
tahun. Tak susah pun forward je.
Senang
kan. -
Qur'an
akn musnah - ka'bah akn rata dgn
tanah -
sangkkala akan
ditiup 2 kali
Nabi MUHAMMAD
SAW telah
bersabda : "
brng siapa yg mengingatkan ini
kpd orang
lain,
akan Ku
buatkan tempat d surga bgi'a pd
hari
penghakiman
kelak" kita bisa kirim ribuan sms
mesra,
tapi
bila kirim
yg berkaitan dgn ibadah mesti
berpikir
I
Love
nabi
Muhammad ,
Kirim Sms ini
Sebanyak Umur
Kamu skrng
2 jam Setelah itu kamu akan dpt
Kejutan yg
tak
Terduga,
Allah tau isi Hatimu..
# sy sebar
kerana
Allah..
Bukan
kerna k

Ahmad Zamir said...
This comment has been removed by the author.
Hassan Samsudin said...

Assalamualaikum ustaz..saya memohon penjelasan daripada ustaz.benarkah orang mengatakan sebagai orang islam kita tidak boleh melihat tempat ibadat agama lain seperti kuil @ tokong cina kerana hati akan menjadi gelap..kalau ia tidak disengajakan tidak mengapa tetapi dilarang untuk memandang untuk kali kedua..benarkah begitu.?
Apakah hukumnya jika orang islam memasuki gereja sekadar niat untuk melawat.?
Sangat mohon penjelasan daripada ustaz.harap ustaz dapat memberi jawapan.terima kasih.

Abu Amat said...
This comment has been removed by the author.
Abu Amat said...

Assalamualaikum ustaz, ada hamba Allah ni nak jodohkan saya dgn anak die, latarbelakang orang ni dan keluarga die alhamdulillah baik benor, agama, akhlak semuanye baik, tapi saya tak penah la jumpa lagi anak die. Cuma nampak gambar je. saya berkenan gak, cuma sy skrg ni ada masalah kewangan dan hutang, saya khuatir selepas kahwin nanti tak dpat menyara dia.
saya belum lagi bertanya kpd keluarga saya,
Minta mohon pandangan ustaz

abd.jalal Sareh said...

Assalamualaikum Ustaz..soalan
1."sedangkan Allah dan para Malaikat bersalawat keatas Nabi,..so bagaimana cara Allah bersolawat keatas Nabi??
2...Bagaimana pula Nabi Muhammad bersolawat keatas dirinye..atau Nabi,membaca Sahadat
3.terdapat dua kedai bersebelahan satu kedai orang islam dan yg satu lagi kedai cina..so..nak beli barang contohnya beras sekampit ,di kedai melayu rm 45 dan di kedai cina rm43..salah tak kalau saya memilih membeli di kedai cina tu

Aeesyah Mkas said...

Assalamualaikum , saya disini ingin bertanya satu soalan kepada ustaz . Sekiranya saya hadiri kem sekolah dan memakai hijab pada waktu siang hari , bolehkah saya buka hijab selepas kami diberi masa untuk mandi ? Tetapi lepas itu kami akan bermain beberapa aktiviti lagi .

Aeesyah Mkas said...

Assalamualaikum , saya disini ingin bertanya satu soalan kepada ustaz . Sekiranya saya hadiri kem sekolah dan memakai hijab pada waktu siang hari , bolehkah saya buka hijab selepas kami diberi masa untuk mandi ? Tetapi lepas itu kami akan bermain beberapa aktiviti lagi .

Aniky said...

Assalamualaikum..
Saya ingin bertanyakan satu soalan..minta maaf soalan sy agak keterlaluan sedikit tp sy perlukan jawapan untuk kemusykilan dari sahabat2 saya..soalan saya..adakah batal wuduk jika menghisap kemaluan sendiri? Boleh ustaz terangkan dengan lebih jelas? Trima kasih?

Nurul Haniza said...

salam ustaz,
sy nak tanya mcm mana cara untuk menggantikan puasa untuk org yg sudah tiada. Arwah meninggal hujung 2013. sehingga kini dah masuk 2x ramadhan masih belum berganti. Ada yg kata byr fidyah shj. Ada yg kata boleh kalau anak2 arwah mahu tolong gantikan. yg mana 1 betul ya ustaz? adakah perlu diganda kan kerana sudah lama? mohon bantuan ustaz untuk perjelaskan.. terima kasih..

Hamba Allah said...
This comment has been removed by the author.
Hamba Allah said...

assalamualaikum ustaz .
saya pernah terlanjur sebelum ini . adakah patut saya memberitahu suami saya bahawa saya pernah terlanjur ? apa hukum jika saya tidak mengaku bahawa saya pernah terlanjur jika ditanya ? Bolehkah bersumpah tidak pernah terlanjur jika dia mendesak bertanya sedangkan kita tidak mahu mengaku kebenaran itu ?

Ana Mujahidah said...

assalamualaikum ustaz
saya nak tya bleh tak letak nama anak dgn pkataan yg tak ada mksudnya, bersama dgn prkataan yg baik mksudnya..
cth : Izz Hannan @ Qie Zahrah

Djuanda purwodadi said...

Salam,pak ustad,sedikit bertanya,kenapa manusia skrng,yg bisa/paham agama,malah mecah2,agama?khususnya islam,ada jaulak,nu,muhammadiah,gafayar,dll n,bukannya itu,tidak bagus,,???,

fuzz lynn said...

assalamualaikum ustaz, saya nak tahu hukum memegang serigala adakah haram?
kerana ada yang mengatakn bahawa serigala ni sama macam anjing kita tak boleh pegang

Rika Ningrum said...

Assalamu alaikum ustaz azhar saya nak tau apa hukumnya orang yang menikah sama yang berlainan agama?lelaki beragama budha dan perempuan beragama islam tapi oleh sebab di malaysia orang islam tidak boleh menikah sama orang yang beragama lain, jadi terpaksa si perempuan masuk agama Kristen tapi itu hanya dalam status atau dalam kad pengenalan supaya dapat berkawin.tapi si perempuan tidak pernah pon masuk dalam gereja atau melakukan baktis sama pendeta so status si perempuan itu masih islam kan ustaz?terima kasih mohon di jawab

Rika Ningrum said...

Assalamu alaikum ustaz azhar saya nak tau apa hukumnya orang yang menikah sama yang berlainan agama?lelaki beragama budha dan perempuan beragama islam tapi oleh sebab di malaysia orang islam tidak boleh menikah sama orang yang beragama lain, jadi terpaksa si perempuan masuk agama Kristen tapi itu hanya dalam status atau dalam kad pengenalan supaya dapat berkawin.tapi si perempuan tidak pernah pon masuk dalam gereja atau melakukan baktis sama pendeta so status si perempuan itu masih islam kan ustaz?terima kasih mohon di jawab

Basri Adi said...

Semogah bermamfaat

# mha # said...

Assalamualaikum ustaz.

Along....Blh tak kita sembhyang dgan orag yg bkan darah daging kita..mksud am dr satu kluarga hnya am sja bkn dr kluarga tu dn yg wanita smbhyang brsama sama skli..atau spttnya wanita prlu smbhyang berselindung kerana ada diantara seorag yg bkan darah daging???

bagaimana utk menjawab soalan ini?

Sharifah Fairuz binti Syed Ali said...

As salam. Apa hukum orang islam menyewakan kedainya kepada orang bukan islam kerana susah nak dapat penyewa islam yg mampu bayar? Sekiranya orang bukan islam itu membuat tokong sembahyangnya di dalam kedai saya bagaimana pula?

WO AINI said...

Assalamualaikum ustaz saya ad satu kemusykilan ingin bertanya bagaimana saya ingin bertaubat jika saya dengan tidak sengaja telah melanggar seekor kucing.saya sangat buntu dan takut dosa saya tak diampun

Sara Md Amin said...

Asalammualaikum ustaz saya nak tanya kalau puasa ganti di malam ramadan boleh tak

tHE hURTS said...

Assalamualaikum, Ustaz saya sudah berkahwin selama 10 tahun sy hendak bertanya selama 5 tahun ini sy menanggung segala gala isi rumah disebabkan suami sy lalai dlm menanggung tanggungjawab dia. Dan sekarang suami sy dlm keadaan kesempitan, sy selalu berikan dia wang belanja tp selalu tidak dihargai baru baru ini sy beri anak anak duit raya dia jadi marah sbb dia dlm kesempitan dan dia mengatakan sy bertanggungjawab dlm memberi wang nafkah perbelanjaan dia sbb sy mampu? Sedangkan sy dia tak tanggung selama 5 tahun dan sy usaha untuk mencari rezeki utk melengkapkan segala gala nya patutkah sy beri nafkah pada suami sy? Sememangnya setiap bulan sy beri suami X pernah cukup, sy beri mengikut kemampuan sy.. sedangkan sy bekerja sampai 2 kerja utk menanggung keluarga. Adakah wajib bg sy menanggung suami saya?? Adakah berdosa jika sy X memberi nafkah kepada suami sy? Sy tidak minta dia menanggung sy dan anak anak selama 5 tahun ini sbb sy X nak dia mengungkit segala gala yg dibelanjakan. Adakah sy berdosa??

tHE hURTS said...

Assalamualaikum, Ustaz saya sudah berkahwin selama 10 tahun sy hendak bertanya selama 5 tahun ini sy menanggung segala gala isi rumah disebabkan suami sy lalai dlm menanggung tanggungjawab dia. Dan sekarang suami sy dlm keadaan kesempitan, sy selalu berikan dia wang belanja tp selalu tidak dihargai baru baru ini sy beri anak anak duit raya dia jadi marah sbb dia dlm kesempitan dan dia mengatakan sy bertanggungjawab dlm memberi wang nafkah perbelanjaan dia sbb sy mampu? Sedangkan sy dia tak tanggung selama 5 tahun dan sy usaha untuk mencari rezeki utk melengkapkan segala gala nya patutkah sy beri nafkah pada suami sy? Sememangnya setiap bulan sy beri suami X pernah cukup, sy beri mengikut kemampuan sy.. sedangkan sy bekerja sampai 2 kerja utk menanggung keluarga. Adakah wajib bg sy menanggung suami saya?? Adakah berdosa jika sy X memberi nafkah kepada suami sy? Sy tidak minta dia menanggung sy dan anak anak selama 5 tahun ini sbb sy X nak dia mengungkit segala gala yg dibelanjakan. Adakah sy berdosa??

Unknown said...

Assalamualaikum,
Ustaz, apa procedur utk nikah menggunakan wali hakim? Ini Kerala Ayah sy enggan men jadi wali sekiranya sy ingin bernikah dgn Pasangan dgn alasan Pasangan sy kerja nya biasa2. Bukan kerja office seperti ayah.

Khairiyyah said...

Assalamualaikum,
Ustaz, apa procedur utk nikah menggunakan wali hakim? Ini Kerala Ayah sy enggan men jadi wali sekiranya sy ingin bernikah dgn Pasangan dgn alasan Pasangan sy kerja nya biasa2. Bukan kerja office seperti ayah.

Shyda Yasmin said...

as salam ustaz , saya pernah beristikharah dan pada masa tu saya tenga putus cinta , saya cuba mendekatkan diri dengan Allah buat qiamulail , doa saya setiap kali qiamulail masa tu ialah sama ada jodoh saya dengan bekas kekasih atau orang lain dan meminta Allah mengizinkan tunjuk wajah jodoh saya. Selepas qiamulail beberapa hari kemudian , saya mimpi ada beberapa org lelaki duduk di atas kerusi panjang di taman , mereka semua berbaju melayu kemas dan saya tidak mengenali kesemuanya tp saya amat fokus terhadap seorg lelaki yg duduk ditengah dia seorg shj yg memakai baju melayu warna putih , mukanya shj yg bercahaya dlm mimpi tu dan keadaannya mcm baru lepas nikah dan mereka semua mcm sdg menunggu seseorang. Tak lama kemudian, saya nmpak diri saya muncul dr tepi dgn muka yg sgt bahagia,berbaju nikah serba putih juga bertudung memegang bunga (masa mimpi ini saya masih free hair). Mimpi ini rasa dlm 5 atau 10 saat mcm tu,mmg kejap sgt. Selepas bangun dr tidur mimpi tu sudah samar-samar dr ingatan saya. Masa itu saya terus ucap Alhamdulillah saya tak sangka yg saya akan bertudung masa nikah dan masa itu saya kata pada diri sendiri tak mungkin saya bernikah dgn lelaki yg tidak dikenali. Alhamdulillah kini saya bertudung. Saya ada usaha lagi untuk dpt petunjuk lagi tp tiada. Jadi saya nak tanya ustaz, mimpi ni petunjuk dr Allah ke? Saya masih single, selain berusaha dekatkan diri dgn Allah, ubah diri saya jadi lebih baik, adakah saya perlu berusaha cari lelaki itu yg kini telah samar dr ingatan atau pasrahkan je ?

tiara miqael said...

Assalamualikum ustaz, sy berumur 28 tahun dan mempunyai anak 2 orang umur antara 4 dan 5 tahun.. Sekarang sy disahkan mengandung lebih kurang 4 minggu.. Disaat sy dpt berita mengandung, suami saya pula buat hal ade perempuan lain.. perkara ni berulang dari sy mengandung anak pertama dan kedua.. apa hukum nya jika saya ingin menggugurkan kandungan sy pada kali ni kerana saya tak nak ada berlaku kesusahan pada saya di kemudian hari.. apakah hukum nye dosa ye ustaz? sy buntu..

wawa Jan said...

Assalamualaikum ustaz..apa hukum kelar tangan yang menjadi trend zaman skarang ustaz??

Iskandar Maizunir said...

Salam..ape pandangan ustaz dengan 'mengubah' ciptaan Allah secara semulajadi? Apa yang saya maksudkan ialah senaman dan pemakanan.Jika kita bersenam seperti angkat berat,otot di tubuh badan kita akan bertambah dan menjadi besar.Sekarang ini juga ada kajian mendapati tubuh badan manusia berpontensi menjadi lebih tinggi dengan menggunakan kaedah senaman seperti teknik regangan walaupun sudah mencapai usia dewasa.Apakah pandangan ustaz dalam perkara ini?

Zuraida Zulkarnain said...

Assalammualaikum ustaz saya nak tanya dalam agama adakah mengatakan pasangan couple yang belum berkahwin yang berjanji untuk sehidup semati smpai kahwin dikira sudah bertunang walaupun tanpa cincin tunang??

Zuraida Zulkarnain said...

Assalammualaikum ustaz saya nak tanya dalam agama adakah mengatakan pasangan couple yang belum berkahwin yang berjanji untuk sehidup semati smpai kahwin dikira sudah bertunang walaupun tanpa cincin tunang??

Chop Chop said...

Assalamualaikum ustaz..harap ustaz baca dan tlg sy..sy xtahu nak contact ustaz mcm mana..sy nk tnya ustaz..sy dah berkahwin dgn istri sy dekat setahun dah..tp tanpa pengetahuan ibu bapa istri sy lg..ats sebb ibu bapa istri sy mmg xsuka kan sy langsung ats khilaf dan zaman jahil saya dahulu..tapi istri sy ngn sy bkwn sudah dkt 6tahun..then kmi buat kptusan kawin kat siam.kat pejabat agama songkla..bapa istri sy ni mmg org yg payah nk maaf kan dan xmau dgr lgsg.mcm mana kami nak buat ustaz?tlg kmi

Chop Chop said...

Assalamualaikum ustaz..harap ustaz baca dan tlg sy..sy xtahu nak contact ustaz mcm mana..sy nk tnya ustaz..sy dah berkahwin dgn istri sy dekat setahun dah..tp tanpa pengetahuan ibu bapa istri sy lg..ats sebb ibu bapa istri sy mmg xsuka kan sy langsung ats khilaf dan zaman jahil saya dahulu..tapi istri sy ngn sy bkwn sudah dkt 6tahun..then kmi buat kptusan kawin kat siam.kat pejabat agama songkla..bapa istri sy ni mmg org yg payah nk maaf kan dan xmau dgr lgsg.mcm mana kami nak buat ustaz?tlg kmi

Chop Chop said...

Assalamualaikum ustaz..harap ustaz baca dan tlg sy..sy xtahu nak contact ustaz mcm mana..sy nk tnya ustaz..sy dah berkahwin dgn istri sy dekat setahun dah..tp tanpa pengetahuan ibu bapa istri sy lg..ats sebb ibu bapa istri sy mmg xsuka kan sy langsung ats khilaf dan zaman jahil saya dahulu..tapi istri sy ngn sy bkwn sudah dkt 6tahun..then kmi buat kptusan kawin kat siam.kat pejabat agama songkla..bapa istri sy ni mmg org yg payah nk maaf kan dan xmau dgr lgsg.mcm mana kami nak buat ustaz?tlg kmi

Chop Chop said...

Assalamualaikum ustaz..harap ustaz baca dan tlg sy..sy xtahu nak contact ustaz mcm mana..sy nk tnya ustaz..sy dah berkahwin dgn istri sy dekat setahun dah..tp tanpa pengetahuan ibu bapa istri sy lg..ats sebb ibu bapa istri sy mmg xsuka kan sy langsung ats khilaf dan zaman jahil saya dahulu..tapi istri sy ngn sy bkwn sudah dkt 6tahun..then kmi buat kptusan kawin kat siam.kat pejabat agama songkla..bapa istri sy ni mmg org yg payah nk maaf kan dan xmau dgr lgsg.mcm mana kami nak buat ustaz?tlg kmi

Post a Comment